Schiphol test nieuwe robot om bagageafhandelaars te ondersteunen

June 12, 2023

Amsterdam Schiphol is bezig met het testen van twee technologieën die bedoeld zijn om medewerkers in de bagagehal te ondersteunen. De Cobot Lift-robot (staat voor "Collaborative Robot") heeft een grote zuignap die gebruikt kan worden om bagage te tillen en te verplaatsen - deze is eerder ingezet in andere sectoren, waaronder bakkerijen, en het vliegveld verwacht dat de robot tijdens de proef 80 procent van alle bagage kan tillen, met als uiteindelijk doel 90 procent te bereiken.

Een eerste proef van twee weken zal beoordelen "of de verwachtingen in de praktijk worden waargemaakt en hoe medewerkers deze technologie ervaren en wat ze nodig hebben voor het vervolg".

Ondertussen wordt ook een nieuwe tilhulp getest, die bestaat uit een relatief eenvoudig stuk gereedschap waarmee handlers bagage op de band kunnen duwen, in plaats van ze te hoeven tillen. Het vliegveld zei dat "binnen een jaar elke werkplek een functionele tilhulp zal hebben die door alle medewerkers kan worden gebruikt".

De proeven maken deel uit van een breder streven om "innovatieve automatisering en kunstmatige intelligentie-oplossingen" te implementeren voor de bagageafhandelingsprocessen, inclusief een partnerschap met technologiebedrijf Pangiam om te onderzoeken hoe kunstmatige intelligentie zou kunnen worden gebruikt om de veiligheidscontroles van bagage te versnellen.

Schiphol ontwikkelt ook een nieuwe bagagekelder die zal beschikken over "de verdere ontwikkeling van bestaande robots in de bagagekelder, de productie van machines die koffers kunnen uitladen, en de ontwikkeling van autonome voertuigen die in de bagagekelder rondrijden om karren en containers te verplaatsen".

Eerder dit jaar kondigde Schiphol ook plannen aan om het gebruik van zelfrijdende bussen op het platform van de luchthaven te testen.

foto @news.schiphol.com